Zmagasz się ze stresem? Wyjdź na spacer!

Zmagasz się ze stresem? Wyjdź na spacer!

Już półgodzinny spacer na łonie natury pomaga lepiej radzić sobie ze stresem, stanami lękowymi, depresją, a nawet dolegliwościami psychosomatycznymi, takimi jak np. ból głowy. Badania wykazały, iż aktywność fizyczna w kontakcie z naturą o wiele lepiej działa na naszą psychikę niż wysiłki na siłowni. Warto wprowadzić ją w planie dnia.

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Niestety, w ostatnich latach przybywa osób, które z powodu nieustannego zmęczenia, przeciążenia i stresu cierpią na zaburzenia psychiczne, np. depresję czy nerwicę. Wymagający świat oczekuje coraz więcej, a ze stresem radzimy sobie coraz gorzej. Na szczęście istnieją proste sposoby na złagodzenie szkodliwych skutków stresu, jednym z nich jest… spacer wśród zieleni.

Z siłowni do lasu

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna obniża poziom napięcia i pomaga lepiej radzić sobie ze stresującymi sytuacjami. Okazuje się jednak, iż niektóre rodzaje aktywności są pod tym względem bardziej skuteczne od innych. Kwestię tę analizowali naukowcy z Uniwersytetu w Glasgow. Przeprowadzone przez nich badania wykazały, iż aktywność na świeżym powietrzu ma o 50% lepszy wpływ na ludzką psychikę niż ćwiczenia na siłowni czy w klubie fitness.

Nie jest odkryciem nowym, iż ludzki mózg, przebywający w naturalnym otoczeniu, słabiej reaguje na stres. Właśnie dlatego spacer po lesie, polnych drogach czy parku działa kojąco na nerwy i pomaga lepiej radzić sobie z trudnościami. W badaniu prowadzonym przez wspomnianych naukowców wzięły udział osoby cierpiące na lekką depresję, problemy ze snem, zestresowane, a także żyjące w poczuciu, że nie radzą sobie w życiu. Okazało się, iż uprawianie przez nie sportu w środowisku naturalnym poprawiło ich zdrowie psychiczne o około 50%.

Konkurent dla jogi

Przez wiele lat joga uważana była za najbardziej „wyciszającą” dyscyplinę, która pomaga odzyskać psychiczną równowagę. Okazuje się jednak, iż zwykły spacer pomaga skuteczniej radzić sobie ze stresem. Przebywanie na świeżym powietrzu wykazuje działanie uspokajające.

Optymalne wyniki pozwoli uzyskać codzienny, 30-minutowy spacer. Okaże się on skuteczny w niwelowaniu stresu wyłącznie wtedy, gdy w czasie wykupionym na naturalną aktywność nie będziemy zajmować się niczym innym. Szybki marsz do tramwaju się nie liczy, nawet gdy zajmuje pół godziny. Podobnie ze spacerem, podczas którego telefonicznie załatwiamy sprawy służbowe.

Co robić na spacerze

Czas przeznaczony na spacer powinien być czasem rozmyślania o dziełach natury, refleksji i oderwania od codziennych problemów. Spacer bywa przyrównywany do medytacji – uspokajającej i wyciszającej. Taka aktywność na łonie natury nie tylko poprawia zdrowie psychiczne, ale też pomaga uporać się ze stanami niepokoju, bezsennością czy bólami głowy. Oczywiście taki codzienny kontakt z naturą wyjdzie na dobre każdemu – nie tylko osobom borykającym się z przykrymi skutkami długotrwałego stresu. Poprawi jakość życia, kondycję fizyczną i zdrowie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne.